Uitgekeken op je eigen website?

Een statische website, met teksten en foto’s, is het minimum wat je kunt doen om klanten te interesseren voor je organisatie. Maar tegenwoordig bind je klanten door hen, naast de statische pagina’s, wat extra’s te bieden. Geef ze informatie die elders niet beschikbaar is, of niet in die vorm, of niet zo actueel; en ze zullen blijven terugkomen.

Dat is vaak niet zomaar in WordPress te realiseren, ook al gooi je er nog zoveel plugins tegenaan. Wat je nodig hebt is een webapplicatie.

Als je ZZP’er bent, kun je bijvoorbeeld voor elke klant een eigen, beveiligde, pagina maken, waarop de voortgang van diens opdrachten staat, of de bestellingen die hij gedaan heeft, of de facturen die je hem gestuurd hebt. Dat is niet alleen weggelegd voor reuzen als bol.com; dat kan Aspidistra jou ook leveren. Aspidistra levert pagina’s aan de voorkant (voor bezoekers zichtbaar, eventueel na inloggen) die automatisch gevuld worden. En, als het nodig is, pagina’s aan de achterkant (alleen voor jou zichtbaar) waar je je administratie op orde houdt.

Er is heel veel mogelijk. Interesse? Neem contact op, ook al heb je nog maar een vaag idee van wat je je klanten wilt gaan bieden.

Casus: Klantenpagina’s met content

Situatie:

Een bureau voor maatwerk-content levert klanten content per mail. Dat levert problemen op, omdat klanten soms beweren de content niet ontvangen te hebben, of kwijtgeraakt zijn, of niet kunnen openen. Content moet vaak jaren bewaard worden. Bij de klant zijn er dikwijls meerdere personen bij wie de content terecht moet komen. In plaats van eindeloos heen-en-weer te mailen wil het bureau elke klant een eigen centrale pagina bieden, waarop de content geupload kan worden door de content-makers, en waar de klant de content kan downloaden.

Bovendien is er bij gebrek aan een planningssysteem geen goed beeld van de wachttijd voor nieuwe opdrachten. Daardoor worden soms beloften gedaan die niet waargemaakt kunnen worden.

Oplossing:

Aspidistra bouwt een database met content, die op de bedrijfsserver gevuld wordt. Voor elke klant wordt een beveiligde pagina gemaakt, gewoon in WordPress, dus in de huisstijl van de website; wachtwoorden worden centraal beheerd. De klantpagina’s op de website worden dynamisch aangemaakt en gevuld met de beschikbare content, geupload vanaf en gesynchroniseerd met de bedrijfsserver. Tevens bouwt Aspidistra een planningssysteem waarin opdrachten ingepland en klaargemeld kunnen worden. De hoeveelheid onderhanden werk, en daarmee de wachttijd voor nieuwe opdrachten, is nu tot op de dag te bepalen. Door een koppeling met het boekhoudpakket wordt tevens wekelijks de omzet bijgehouden.

Technische trefwoorden: PHP, Laravel, MySQL, WordPress.

Casus: Onderzoek huisartsenpraktijken

Situatie:

Een consultant in de zorg heeft de opdracht een aantal onderzoeken onder huisartsen in de regio te doen. Huisartsen kunnen zich hiervoor aanmelden; met de aangemelde huisartsen wordt per email contact gehouden over de voortgang. Er is aanvankelijk een Excel-sheet met contactgegevens, maar in de loop van het traject verschijnen er voortdurend nieuwe spreadsheets. Met telkens nét andere gegevens, die gematcht moeten worden met de bestaande.

De spreadsheets worden vooral gebruikt om: een selectie te kunnen maken uit de lijst, de voortgang van de onderzoeken te kunnen monitoren, en aan de geselecteerde huisartsen een mailtje te kunnen sturen. Met meer dan honderd artsen is een spreadsheet geen optie meer. Emailadressen kopiëren en plakken, en er met de hand puntkomma’s tussen zetten – daar is het leven te kort voor.

Oplossing:

Aspidistra bouwt (in ongeveer een dag) een webapplicatie waarin binnenkomende wijzigingen netjes vastgelegd kunnen worden. Er is een pagina met een sorteerbare, doorzoekbare, en filterbare lijst. Er is daarnaast een pagina waarop, op grond van meerdere criteria (“wel dít onderzoek maar niet dát onderzoek”) lijstjes gemaakt kunnen worden, die geëxporteerd kunnen worden als platte tekst, of als, vooruit, een nieuw spreadsheet. Dit vergroot de controleerbaarheid van de onderzoeken enorm. Bovendien maken we een simpel knopje “Stuur email naar deze personen”; als de consultant daarop klikt opent zich meteen het mailprogramma, met een nieuw mailtje, met in het BCC-veld de geselecteerde adressen.

Technische trefwoorden: PHP, Laravel, MySQL, WordPress, jQuery en jQuery-UI.