Meer dan de som der delen

Integratie betekent: twee of meer bestaande stukjes webtechniek met elkaar laten praten. Een lijst met adressen omzetten in een Google Maps-plattegrond met prikkertjes. De afspraken van de klanten van een nagelsalon laten verschijnen in de agenda van het personeel. Een spreadsheet vullen met bestellingen die via een webpagina gedaan zijn. Tweets of Facebook-berichten automatisch lezen en schrijven.

Aspidistra is dol op dat soort kruisverbanden. Het betekent een lappendeken van stukjes programmatuur – in PHP, Python, SQL, HTML, CSS, Javascript en ga zo maar door. Het betekent een grondige bestudering van de interface van een webdienst. Soms bestaat het al, soms moet het van scratch af gebouwd worden. Maatwerk dus.

Als je behoefte hebt aan een oplossing waarbij verschillende services en servers betrokken zijn – keywords zijn API, OAuth2, JSON, XML, Ajax – neem dan eens contact op. Hoe ingewikkelder, hoe leuker.

Casus 1: Aanvraag gebruikersaccounts

Situatie:

Snel groeiende organisatie met toeloop van ca 100 vrijwilligers per maand heeft moeite voor deze personen tijdig accounts aan te maken voor de interne website en een extern gehost informatiesysteem (dit proces heet provisioning). Aanvragen gaan informeel per mail: spreadsheets worden rondgestuurd. Aanvragen worden door diverse personen bijgehouden in een groot en onoverzichtelijk Google-document. Er is geen accountability, geen data-standaarden, geen historie, geen audit trail, en aanvragers hebben geen zicht op voortgang.

Oplossing:

Aspidistra bouwt een nieuwe aanvraagprocedure, geïntegreerd met het intranet. Aanvragen toevoegen/wijzigen en afmelden vindt nu plaats op één centrale plek; logging wordt bijgehouden; verantwoordelijkheden worden duidelijk; vertragingen zijn verklaarbaar; kwaliteit van de data neemt toe; gebruikersvriendelijkheid is stukken hoger door een duidelijke en razendsnelle interface. Aanvragers voelen zich “empowered” omdat ze een groot deel van het proces kunnen sturen. Doordat tussenliggende stappen geëlimineerd zijn, kunnen accounts nu automatisch worden aangemaakt.

Technische trefwoorden: PHP, MVC, MySQL, jQuery, Ajax.

Casus 2: Vaste klanten nagelstudio

Situatie:

Een nagelstudio wil klanten de gelegenheid geven online afspraken te maken. Aspidistra bouwt een afspraken-systeem, inclusief keuze uit het dienstenaanbod, bevestigings- en herinneringsmails aan klanten, en integratie met Google Calendar. De agenda stroomt binnen de kortste keren vol, in die mate zelfs dat vaste klanten vaak achter het net vissen. De reguliere klanten worden achtergesteld ten opzichte van incidentele klanten.

Oplossing:

Aspidistra bouwt een klantvriendelijk inlog-systeem met gebruikersaccounts en wachtwoorden. De afspraken-pagina wordt alleen toegankelijk voor vaste klanten. Op basis van statistische analyse van de agenda van de afgelopen anderhalf jaar wordt bepaald wie vaste klanten zijn en wie niet; communicatie naar vaste klanten wordt geregeld door middel van Sendy; de agenda van de nagelstudio wordt weer hanteerbaar; en de tekst op de website wordt zo aangepast dat incidentele klanten niet voor het hoofd gestoten worden.

Technische trefwoorden: PHP, plugins, MySQL, CRM, mail management, communicatie.